Én vagyok Malala – Pakisztán

Malala Juszufzai, Christina Lamb: Én vagyok Malala

Malala Juszufzai, Christina Lamb: Én vagyok Malala című könyve.

Nyár elején eldöntöttem, hogy valami nagy projektbe ugrom fejest idén, majd megtaláltam ezt a könyvkihívást, amit úgy éreztem, mintha rám szabtak volna. Rögtön kiválasztottam a maradék országokból a kedvenceimet, illetve azokat, amiket jól ismerek. Így esett a választás Pakisztánra is, gondoltam az urdu nyelvtudásom segíthet a kihívás során. Először kétségbe esetten kutattam pakisztáni írók után urdu és angol nyelven, de semmi nem fogott meg. Ekkor jutott eszembe, hogy a polcomon áll Malala könyve…

A könyv megtalálásánál csak a cselekménye volt érdekesebb. A lány, aki nálam 1 évvel fiatalabb volt, mikor Nobel-békedíjat kapott. A lány, aki álnéven írt a BBC urdu nyelvű oldalának a Szvát-völgyi helyzetről. Óriási tudásvágy és jóság hajtja, hogy megváltsa a világot, és a pakisztáni tálib uralom tiltása ellenére lányok iskolába járásáért harcol. Édesapja is minden tőle tehetőt megtesz, iskolát nyitott, és támogatja őt emberi jogi küzdelmeiben. Nyíltan álltak ki a lányok jogaiért, ami egy olyan országban, ahol a terrorizmus mindennapos és a nőket törvénykezésben hátrányos megkülönböztetésben részesítik, rendkívül bátor dolog. Ez a bátorság és vakmerőség majdnem Malala életébe került, mikor az iskolabuszát tálib fegyveresek állították meg, és lőtték őt fejbe. Csak az imáknak és a kiváló brit orvosoknak köszönheti életét.

malala.png

De a lány ezután sem adta fel a harcot, küzdelmeiért 2014-ben megosztva kapta a Nobel-békedíjat, ezzel ő lett a világ legfiatalabb, és az első pakisztáni kitüntetett.

A Pakisztáni Iszlám Köztársaság, a könyv fő helyszíne Közép-Ázsiában található, fővárosa Iszlámábád. 1947 óta független ország, mikor a britek elismerték India függetlenségét, a Dzsinna által vezetett Muzulmán Liga kinyilvánította elszakadását a hindu többségű Indiától. Ma a Föld 2. legnépesebb muszlim országa, a lakosság 96%-a muszlim.
Noha az iszlám minden ember egyenlőségét tanítja, a tálib uralom alatt ez nem valósult meg, a nőket rendkívül erősen korlátozták.

malala_yousafzai.jpg

Malala a Women of the World fesztiválon 2014-ben.

Malala rengeteg lány példaképévé vált, amit a tálib vezetés nem tudott elfogadni, így a régiójában ő az első számú közellenségnek számít a mai napig, mert szerintük az iszlám ellen dolgozik. A történtek ellenére szívében mindig is egy eltökélt harcos lesz, aki nem fegyverrel, hanem a szó erejével küzd a lányok oktatásáért.

Érdekességként, a tiszteletük jeléül róla nevezték el a 2010. júniusban felfedezett 316201 Malala (2010 ML48) kisbolygót is.

A könyv olvasása egyszer felemelő, szívet melengető volt, máskor pedig összerándultam a szörnyűségek hallatára. Nem szeretnék állást foglalni a tálib – Malala konfliktusban, de annyit biztosan elmondhatok, hogy a könyv mindannyiunk inspirációja lehet, hisz bemutatja a küzdeni vágyást, az eltökéltséget, és a hatalmas életerőt, ami e fiatal lányban lakozik. Mindenkinek ajánlom, akinek van szüksége egy kis plusz tűzre, valamire, ami elindít egy hosszú úton.

Az összefoglalót írta: Cziráky Tünde Zita

Kép: Wikimedia