Kadhafi háremében - Líbia

Annick Cojean: Kadhafi háremében

Annick Cojean: Kadhafi háremében című könyve.

Először Kadhafi híres Zöld Könyvét akartam elolvasni. Aztán találkoztam ezzel a könyvvel. Nagyon kíváncsi voltam, hogy milyen történet lesz. De nagy meglepetésemre nem egy, hanem több ember is "megszólal" a könyvben. Így az írónő, aki a francia Le Monde újság haditudósítója, egy valós képet mutat be Kadhafi háreméről. Sőt, még néhány részlet is van a Zöld Könyvből.

A könyv nagyon könnyen olvasható, ha érdekel a téma. Az első 100 oldalt szinte egy szuszra elolvastam, ami azért nem jellemző rám. Épp a 25. oldal környékén jártam, amikor belépett a szobába a férjem és elkezdtem mesélni neki a történeteket, amit olvastam. Mire a könyv végére értem, addigra már kérte, hogy ne is folytassam, mert már így is többet tud, mint szerette volna. Sajnos nem a legjobb történeteket tudtam neki mesélni. A könyv nagyon szomorú, felkavaró és dühítő.
libia.jpg

Líbia egy észak-afrikai ország. A területe többnyire sivatag, viszont hosszú tengerpartja van. Kadhafi volt Líbia vezére 1969 és 2011 között. 2011-ben a forradalom zűrzavarában ölték meg.  A líbiai 2011-es forradalom után írodott a könyv. A szerzőnő nagyon sok időt töltött el Líbiában.

A könyv két részből áll. Az első részben egy fiatal líbiai nő történtét ismertem meg. Szoraja, a líbiai nő, nagyon jól emlékezett az életének azon részére, amikor Kadhafi háreméhez tartozott. Saját szavaival mondja el, hogy mi történt vele. Mesél arról az időszakról, amikor Párizsba menekült, és ott milyen kiszolgáltatott helyzetben volt. Olvasva a történetét nem egyszer könnybe lábadt a szemem, és egyszerűen alig hittem el, hogy még mindig megtörténhet ilyen dolog. 

dsc_0014.JPG

A könyv második részének a főszereplője a nyomozás. A szerzőnő minden történetet ellenőriz, amit Szorájától megtudott. Olyan emberekkel készített interjút, akik részesei voltak Szoraja életének. Sőt, további nők történeteivel ismerkedtem meg a háremből. A könyv két részével olyan volt, mintha két könyvet olvastam volna. 

Nagyon jó volt elolvasni ezt a könyvet. Sejtettem, hogy nem egy vidám történet lesz, de sose gondoltam volna, hogy ennyire megrázó történetekkel találkozok majd. 

 A beszámolót készítette: Okszimec Krisztina