Két férfi, két nő és egy vacsora - Hollandia

Herman Koch: A vacsora

Herman Koch: A vacsora című könyve.

Matróz, manöken, klumpa, jacht – pár példa arra, hogy a magyar nyelvben is vannak holland eredetű jövevényszavaink. Hogy klasszikust idézzek: mit kaptunk mi a hollandoktól a jövevényszavainkon kívül? Például a sajtot, ami számomra a legfontosabb. Biztos nagyon sok szubjektív dolgot fel tudnék még sorolni, de csak annyit mondanék, hogy mindenki menjen el, nézze meg az országot, ne elégedjék meg a Wikipédia leírásával. De ne hagyd otthon az esernyődet, gumicsizmádat!

Herman Koch számomra sokáig ismeretlen író volt, viszont ismertem, mint szereplőt az egyik kedvenc holland sorozatomból. Aztán kiderült, hogy egy másik kedves sorozatom írója is ő. Aztán olvastam kis cikkeket tőle az újságban. Aztán a kedvesem polcán futottam össze a nevével, tőle kaptam ezt a könyvet is. Bevallom, én nem szeretem különösebben a horrort, sem a lélekboncolgató regényeket, de beleszerettem ebbe a könyvbe és az írójába is, ezért gyorsan beszereztem még pár könyvét. Nagyon érdekes ember, és olyan témákról ír és olyan stílusban, hogy a kedvéért még ezt is elolvasom, még akkor is, ha nem tudok vele maradéktalanul azonosulni. Az idén találkoztam vele személyesen, és az a kis előadás, aztán beszélgetés kettesben nagyon nagy hatást tett rám. 

hollandia_melinda2.jpg

Azért választottam A vacsora című regényét a bemutatásra, mert sok nyelven jelent meg, köztük magyarul is Bérczes Tibor zseniális fordításában.

hollandia_melinda.jpgA történet akár unalmas is lehetne, mert semmi másról nem szól, mint arról, hogy 4 ember ül egy asztalnál, és vacsoráznak. Két férfi és két nő. A férfiak testvérek. Kívülről jó testvérek, belülről meg…

Az egyik férfi a leendő miniszterelnök. Lesz. Minden bizonnyal.

És a gyerekek, akikkel csak a baj van… és itt nagy baj van, mert kamerák előtt felgyújtottak egy hajléktalant. Akiknek a tettét el kell tussolni. Megoldást kell találni. (A tett valóban megtörtént, de Spanyolországban, María del Rosario Endrinal Petit-et gyújtották fel fiatalok Barcelonában, ez inspirálta Koch-ot a történet megírására).

Hogy a vacsora végére milyen megoldást találtak, azt olvassa el mindenki maga!

A beszámolót írta: Kovács Melinda